عکس رهبر جدید
داور لبنانی جشنواره فیلم رشد:
۲۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲
چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
اولین شب سینمای ملل با عنوان شب سینمای مقاومت در حاشیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد با حضور مهمانانی از کشور لبنان در سینما فلسطین برگزار شد

به گزارش ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد، در این مراسم علی ظاهر؛ سرپرست انجمن هنرلبنان و تهیه‌کننده‌های فیلم‌های کوتاه و تلویزیونی، مجید شاه‌حسینی، دکتر مسعود فیاضی؛ مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، وحید گلستان؛ دبیرجشنواره و تعدادی از علاقه‌مندان حضورداشتند.

در ابتدای مراسم دکتر فیاضی گفت: «جایگاه فیلم ‌آموزشی در سینمایی ملل اسلامی با تمرکز روی مقاومت، موضوع این جلسه است. در تحلیل این موضوع باید نگاه کلی به اتفاقات بین‌المللی انداخت تا متوجه جایگاه فیلم در ملل مقاومت شد.»

او ادامه داد: «ما در یک نقطه عطف تاریخی به سر می‌بریم. جدال حق و باطل که از خلقت حضرت آدم آغاز شد امروزه به جایگاه خاصی رسیده است. با به وجود آمدن انقلاب اسلامی تفکری نو و بدیع به عالم عرضه شد. تا قبل از این انقلاب دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم می‌شد که هردو زاییده تفکر اومانیستی بودند.  انقلاب اسلامی نشان داد، تفکری الهی که مقابل اومانیسم وجود داردکه می‌تواند حکومت اداره کند و تمدن بسازد.»

 

دکتر مسعود فیاضی

 

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی افزود: «جوهره‌ی نهال انقلاب یک تفکر و گفتمان فکری است که خود را در جهان گسترش داده است و مرز نمی‌شناسد. کما اینکه دیدیم چطور جوانان ما در  هشت سال دفاع مقدس چطور الگوی عملی جوانان سایر کشورهای اسلامی شدند.»
فیاضی ضمن اشاره به اینکه جبهه استکبار از همه ابزارها برای مقابله با ما استفاده می‌کند، عنوان کرد: «تمدن جدیدی رخ داده است که تمدن دیگری با تمام قوا در حال مقابله با آن است.»
او اظهار داشت: «در این عرصه، تفکر مقاومت کارآمدی خود را نشان داده است و برای ساخت این تفکر مهم‌ترین اقدام، پرورش نیروی انسانی است که از این جهت تمرکز بر مخاطب دانش‌آموز مهم‌ترین کار است. ما در جشنواره فیلم رشد برای به ثمر رساندن این هدف تلاش می‌کنیم زیرا یکی از ابزارهای مهم جهت‌دهی فکری و عملی به مخاطب از طریق فیلم آموزشی است.»

فیاضی فیلم آموزشی را تیغ دودم  دانست که هم می‌تواند مثبت و هم منفی و در ساخت هویت دانش‌آموز مؤثر باشد.

در ادامه این مراسم وحید گلستان؛ دبیر چهل‌ونهمین جشنواره فیلم رشد ضمن اشاره به اینکه فیلم آموزشی علاوه بر فیزیک محتوایی، یک شیمی ذاتی دارد که روی عاطفه مخاطب تأثیرگذار است و در نهایت روی هویت و باور افراد تأثیر می‌گذارد، از علی ظاهر دعوت کرد تا به روی سن بیاید.

وحید گلستان


علی ظاهر با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: «خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم و این تجربه خوبی برای من است. مشابه این جشنواره را در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم، ندیدم. بعد از انقلاب اسلامی این جشنواره از مواردی است که ما به آن افتخار می‌کنیم.»

او ادامه داد: «جنگ بین حق و باطل هنوز در عرصه‌های مختلف ادامه دارد. یکی از این موارد جنگ رسانه‌های جدید و مردم است اما مردم ایران توانستند توسط نیروهای با بصیرتی که دارند، محتوای جدید و مناسب تولید کنند.»

علی ظاهر یکی از ابزارهای انتقال تفکر را سینما و تئاتر دانست و ضمن اشاره به علاقه بیست و پنج ساله خود به هنر سینما و موسیقی ایران، گفت: «من با افتخار جشنواره فیلم رشد را به لبنان، مصر و دیگر کشورها معرفی می‌کنم. ما در لبنان از تجربیات ایران در این زمینه استفاده می‌کنیم. در طول ده سال گذشته بیش از ۳۰۰ فیلم از ایران در لبنان به نمایش درآمد و همه مردم از اقشار مختلف (نه تنها بخش شیعه( به تماشای آن‌ فیلم‌ها نشستند. مردم لبنان از فیلم‌ها استقبال خوبی داشتند و تصور نمی‌کردند فیلمی با این فیلمنامه و ساخت قوی محصول ایران باشد.»


علی ظاهر

 

او ادامه داد: «ما تبادلات فکری و فرهنگی مختلفی با ایران داریم. مردم لبنان به جمهوری اسلامی و امام خمینی علاقه‌مندند و از بیانات رهبر معظم  نیز استفاده می‌کنند. چراکه رهبر ایران در نگاه مردم لبنان بسیار اهل هنر است.»

علی ظاهر در پایان پیشنهاداتی هم برای مسئولین ایرانی ارائه داد: «ایران آن‌طور که شایسته است به دنیا و کشورهای منطقه نشان داده نشد و این کوتاهی مسئولان و کارشناسان ایرانی است. ایران طلاست اما آهن نشانش دادند. مردم دنیا و منطقه تنها به اندازه پنج درصد از مردم ایران شناخت دارند و این حق ایران نیست.»

او تأکید کرد: «ما در لبنان تمام تلاشمان را برای معرفی ایران انجام دادیم اما این وظیفه وزارت‌خانه‌ها و موسسات فرهنگی در ایران است که تفکر اهل‌بیت و فرهنگ ایرانی را که امانتی بزرگ در دستانشان است، به جهان ارائه کنند.»
او ضمن توصیه به برگزارکنندگان جشنواره فیلم رشد گفت: «از برگزارکنندگان این جشنواره می‌خواهم که با کشورهای منطقه تعامل بیشتری داشته باشند. تلفیق آموزش و سینما اتفاق خوبی است و باید به کشورهای منطقه هم منتقل شود. درست است که تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد اما ایران می‌تواند این جشنواره را در کشورهای منطقه هم برگزار کند.»

در این نشست چند ساعته، چند نمونه فیلم از جمله آیلان، ملاقات شیشه‌ای و the box story Syria برای حضار نمایش داده شد.

 

شب سینمای ملل  
شب سینمای ملل  


دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷
کد خبر : ۳,۰۱۱
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید